Ο Λουδοβίκοs Μπράιγ, είχε τυφλωθεί πολύ μικρός και δεν ήταν ευχαριστημένος γιατί το σύστημα ανάγνωσης που χρησιμοποιούσαν οι τυφλοί ήταν δύσχρηστο με χοντρούς χαρακτήρες. Έτσι βάλθηκε να δημιουργήσει ένα καινούριο ειδικό αλφάβητο για τυφλούς. Του πήρε πέντε χρόνια αλλά στο τέλος τα κατάφερε. Αυτό το αλφάβητο που έφτιαξε ο Μπράιγ ήταν μια αντικατάσταση του γραμματικού αλφάβητου με ανάγλυφες στιγμές, που με διάφορους συνδυασμούς αποδίδουν ένα κείμενο. Ο τυφλός μπορεί μ’ αυτό το σύστημα να διαβάζει ψηλαφώντας τις στιγμές με το δάχτυλο, δηλαδή έχουμε ανάγνωση με την αφή. Το σύστημα Μπράιγ έχει έξι ανάγλυφες κουκκίδες σαν το κεφαλάκι μιας καρφίτσας. Είναι τοποθετημένες ανά τρεις και μ’ αυτές γίνονται 63 συνδυασμοί, που αντιστοιχούν στα γράμματα και τους αριθμούς. Η γραφή Μπράιγ διαβάζεται από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω, όπως ακριβώς και η γραφή των «βλεπόντων».


Κάντε κλικ σε κάθε εικόνα για να δείτε λεπτομέρειες του βιβλίου.

Το κοχύλι της Αιγιάλης (Συλλογικό / 1ο ΓΕΛ Πύργου)

Οι μαθητές του Α4 τμήματος του 1ου ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΥΡΓΟΥ μέσα από το Κοχύλι του Φίλιππου, ενός δεκαπεντάχρονου μαθητή με κινητικά προβλήματα, θέλουν να αναδείξουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με αναπηρία τόσο στο σχολικό όσο και στο κοινωνικό τους περιβάλλον. Όμως, το παραμύθι καταλήγει σε ένα ΤΑΞΙΔΙ έμπνευσης που μεταφέρει τόσο στα παιδιά όσο και στους μεγάλους το μήνυμα της διαφορετικότητας και της ισότητας χωρίς αποκλεισμούς.
Το Παραμύθι περιλαμβάνει:
– Ελληνική και Αγγλική γραφή βλεπόντων
– Ελληνική και Αγγλική γραφή Braille


Αγγίζω : ένα βιβλίο για την αφή (Mandy Suhr)

Άπλωσε τα χέρια σου και άγγιξε τα διαφορετικά πράγματα γύρω σου. Μερικά πράγματα που αγγίζεις είναι σκληρά, ενώ άλλα απαλά. Μερικά πράγματα είναι άγρια, ενώ άλλα είναι λεία. Έχεις, όμως, σκεφτεί ποτέ πώς καταλαβαίνεις τι αγγίζεις; Μέσα από τις πολύχρωμες εικόνες και τα απλά λόγια του βιβλίου “Αγγίζω”, θα μάθεις πώς δουλεύει το σώμα σου με τον πιο ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο!


The Black Book of Colours (Menena Cottin, Rosana Faría)

It can be hard for a sighted person to imagine what it is like to be blind. But in this breathtaking, ground-breaking and award-winning colour book, Menena Cottin and Rosana Faria try to convey the experience of a person who can see only through their sense of touch, taste, smell or hearing. With gorgeous textured art on black paper, accompanied by a beautifully written text translated into braille, this powerful book breaks down barriers and gives young readers the ability to experience the world in a whole new way.


Η ιστορία της ζωής μου (Έλεν Κέλερ)

Η Έλεν Κέλερ είναι το πρόσωπο-σύμβολο της ακατάβλητης θέλησης, που κατανίκησε την κακή της μοίρα και έκανε το αδιαπέραστο σκοτάδι φως χαρωπό, τη νεκρική σιγή χαρούμενο τραγούδι, την ανείπωτη δυστυχία ευφροσύνη και ευτυχία. Η ιστορία της είναι η εποποιία του αγώνα μιας τυφλής και κουφής παιδούλας, που θέλει να ζήσει, να δημιουργήσει και να νιώσει ό,τι και οι άλλοι γύρω της. Με τιτάνιες προσπάθειες, και με τη βοήθεια της θαυμαστής δασκάλας της, τα καταφέρνει. Το «ζωντανό κούτσουρο» πετυχαίνει να κάνει το «είναι» της μάτια και αφτιά, κι έτσι νιώθει και ζει πράγματα που θα τα ζήλευε κάθε φυσιολογικός άνθρωπος. Με το συγκλονιστικό αυτό βιβλίο, η Έλεν Κέλερ καταθέτει τη δική της μεγαλειώδη προσφορά στο κοινωνικό έργο της αναβάθμισης της μοίρας των τυφλών και κωφαλάλων σε όλο τον κόσμο. Το φωτεινό παράδειγμά της θα παραμείνει αιώνια πηγή αγωνιστικής έμπνευσης, ανάτασης και ελπίδας για κάθε άνθρωπο…


Υλικό από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που εκπονήθηκε στη Βιβλιοθήκη μας το καλοκαίρι του 2013

Οδηγίες για συμπεριφορά στους τυφλούς

Όταν με συναντήσεις μπορείς να με βοηθήσεις, αν θυμηθείς τα παρακάτω:

  1. Μόνο εμείς οι τυφλοί κρατάμε λευκό μπαστούνι και αυτό για να περπατάμε με ασφάλεια, όχι για να ξεχωρίζουμε, να παίζουμε, να μας δείχνουν ή να ζητιανεύουμε.
  2. Είμαι ένας συνηθισμένος άνθρωπος αλλά τυφλός. Μη με μεταχειρίζεσαι σαν παιδάκι. Μεγαλώνω, παίζω, τρέχω, διαβάζω, γράφω, σπουδάζω, δουλεύω, παθιάζομαι, κλαίω, γελάω, ερωτεύομαι, θυμώνω, «σερφάρω», κάνω chat, όπως ΕΣΥ!
  3. Πιο εύκολα θα περπατήσω μαζί σου, παρά με το μπαστούνι ή με το σκύλο μου. Όμως, μη με πιάνεις από τον ώμο ή απ’το μπράτσο. Άσε με να πιάσω εγώ το δικό σου μπράτσο: Έτσι θα νιώθω (=θα ξέρω) πότε σταματάς, πότε στρίβεις, πότε ανεβαίνεις ή κατεβαίνεις.
  4. Μη ρωτάς τον συνοδό μου: «Πώς τον λένε;», «Τι θέλει να ψωνίσει;», «Ποιο φαγητό του αρέσει;», «Που θέλει να πάει;», «Πώς γράφει και διαβάζει;», «Πώς μπορεί;»,. Ρώτησε εμένα, ξέρω και εγώ να σου απαντήσω! Χρησιμοποίησε τον κανονικό τόνο της φωνής σου, όπως μιλάς στους άλλους μίλα και σε εμένα.
  5. Μην αποφεύγεις τις λέξεις «βλέπω», «κοιτάζω», «τυφλός» κλπ., τις μεταχειρίζομαι και εγώ. Βλέπω με τα χέρια μου: βλέπω για μένα=αγγίζω, ακούω, μυρίζω, καταλαβαίνω, αισθάνομαι.
  6. Σύστησέ με στους άλλους, ακόμη και στα παιδιά. Θέλω να γνωρίσω ποιος είναι στην τάξη ή στο δωμάτιο μαζί μου. Μίλησέ μου όταν μπαίνεις. Πες μου πως φεύγεις: με φέρνεις σε μεγάλη αμηχανία αν μ’ αφήνεις να μιλάω με κάποιον που δεν είναι κοντά μου.
  7. Οδήγησε το χέρι μου σε μια καρέκλα. Πες μου που είναι η πόρτα στο δωμάτιο, το αποχωρητήριο, το παράθυρο κλπ. Και αν υπάρχουν εμπόδια ή πράγματα στο πάτωμα. Δε θέλω να κάνω ζημιές, γιατί μπορώ να μην κάνω ζημιές.
  8. Βοήθησέ με διακριτικά στο τραπέζι και πες μου για το φαγητό στο πιάτο μου. Χρησιμοποίησε το πιάτο μου σαν «ρολόι» και πες μου σε ποια «ώρα» είναι το κάθε είδος του φαγητού μου, π.χ «Το κρέας σου είναι στο Έξι». Κοίτα το ποτήρι μου να είναι δίπλα στο πιάτο μου και πες μου αν είναι στο δεξί ή στο αριστερό μου χέρι, για να το «δω» και εγώ όταν το χρειαστώ.
  9. Μου αρέσουν οι αθλητικές εκδηλώσεις, το θέατρο και ο κινηματογράφος, φτάνει να με βοηθάς να καταλαβαίνω τι γίνεται διαβάζοντας/περιγράφοντάς μου όσα δεν μπορώ να δω.
  10. Μου αρέσουν οι εκδρομές και τα πάρτι. Πάρε με στην παρέα σου και γνώρισέ με στους καλεσμένους σου.
  11. Ξέρω να συμπεριφέρομαι. Αν υστερώ σε κάτι βοήθησέ με. Δε θέλω τον οίκτο σου αλλά τη φιλία σου! Μη μιλάς για τη «θαυματουργό αντίληψη» των τυφλών. Μην ξεχνάς ότι όσα έμαθα είναι αποτέλεσμα σκληρής προσπάθειας και εργασίας.
  12. Αν είσαι περίεργος θα μιλήσω μαζί σου για το πρόβλημά μου αλλά όχι μόνο γι’ αυτό, γιατί για μένα είναι μια παλιά ιστορία! Έχω τόσα άλλα ενδιαφέροντα, χόμπι και απορίες όπως και εσύ!


Επιμέλεια βιβλιοπροτάσεων:
Χαράλαμπος Αντωνόπουλος, εκπαιδευτικός MSc

ΣΧΕΤΙΚΑ